2 Eindelijk.......... de afreisdag! - Reisverslag uit Oviedo, Spanje van Ans Zonneveld - WaarBenJij.nu 2 Eindelijk.......... de afreisdag! - Reisverslag uit Oviedo, Spanje van Ans Zonneveld - WaarBenJij.nu

2 Eindelijk.......... de afreisdag!

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

28 April 2015 | Spanje, Oviedo

Eindelijk de reisdag
Zondag 26 april was dan eindelijk zover. De tas gepakt, haartjes geknipt, alles voor elkaar. Iedereen gedag gezegd, dat zijn er wat hoor, nog een belletje hier en een mailtje daar nog even. Maar goed, rond een uur of twee rijden we dan de Vriendschaplaan uit, allebei een beetje stil en spannend voor wat er komen gaat.
Op Schiphol al snel geparkeerd, de vertrekhal in , de tas geseald en samen nog een bakkie gedaan en dan ja, dan is het zover, tot over een dag of 10, zoen, zoen, nog ff vasthouden en ja Engel, ga nu maar, ik loop naar de douane.
Nog even een zwaai en dan zijn we ieder uit het gezichtsveld. Door de controle was nog even leuk. Natuurlijk riem af en alles in het 'bakkie'. Maar er werd al wel streng naar me schoenen gekeken. Die moesten uit, opgepakt en zelfs de steunzolen moesten eruit en alles ging nog door een extra scan. Er wordt zo gerommeld met smokkelen, ik vond het niet raar, maar zij wel, "ik ga wandelen in de bergen, vandaar die klossen". "Dat zeggen ze allemaal", maar zij waren heel aardig voor me en zagen ook wel dat er geen bedoelingen waren.
Op schiphol nog even een kopje koffie en eigenlijk ging de tijd best snel om naar de gate te gaan.
Ik vloog keurig op tijd en om 19.15 gearriveerd in Bilbao. Het adres van Boxti Hostel had ik groot uitgeprint en nam een taxi, openbaar vervoer kon wel, met diverse keren overstappen, daar had ik even geen zin in en een taxi is mooi snel.
Na een rit van +_ 25 minuten kom ik bij de hostel en met de code snel naar binnen en mijn bed gevonden. Een kamer met 8 bedden waarvan er maar 4 bedjes bezet zijn totaal. Het ziet er schoon, fris en ruim uit. Ook de sanitair. Dat voor 15,90€ voor 2 nachtjes, incl. s'morgen vers brood, toast koffie/thee/sapjes. Dat is echt lowbudget, maar ook leuk, zo spreek je ook nog wat mensen.
Ik ging nog even een rondje om, een wijntje gedronken en tosti gegeten.
Goed geslapen!
Maandagmorgen, 27/4, ontbijtje/thee/sapje en ga daarna op pad door de stad Bilbao. Het was wat donker weer en soms regende het zo dat ik zelfs nog een pluutje gekocht heb.
In het oude gedeelte kom ik al snel de eerste schelp in de straat tegen en volg even het 'spoor'. Daar kom ik voor!!!! Kom ook al snel pelgrims tegen en voel me goed in vorm en sfeer. Ik spreek nog even Nederlandse 2 dames die al 'aangekomen waren' en nu nog Bilbao bezoeken. Je pikt de pelgrims er zo uit!
Ik loop door leuke straatjes en over mooie pleinen. Ik kom een kerk tegen met open deur en ga daar als eerst even een kaars opsteken, op de goede afloop…. En loop daar door naar de sacrestie en kom 2 nonnen tegen en vraag om een 'seller' voor in mijn credential/pelgrimspaspoort. Natuurlijk krijg ik die en geef hen beide een mariaprentje, zij blij, ik blij!
Thuis had ik al heea gezien op internet en ga op zoek naar het Irun-Cafe. Een mooi en nostalgische horecazaak en daar aangekomen, prachtig, wat een sier en opsmuk. Druk ook vooral. De mooiste tegeltableaux aan de muur en de meest kunstige tapashapjes. Ik ga even pauzeren met drinken en een hapje. Ik vervolg me weg en loop naar het nieuwe deel waar ook Guggenheim is, dicht op maandag, maar dat wist ik. Op de terugweg gaan we er samen heen. Ook loop ik die middag nog naar het grote busstation waar ik morgen opstap. Ook dit is makkelijk gevonden en weet de weg die ik morgenochtend moet nemen. Ik ga nog even terug naar de hostel, en vroeg in de avond eet ik een salade met een glaasje wijn. Het is een gezellige drukte in de cafe's, de spaanse dames drinken daar elke avond gezamenlijk koffie en wijn en delen alle nieuwtjes met elkaar. Wat je dan ziet, is dat er weer andere dames langs komen lopen en heel erg naar binnen gluren om te kijken wie met wie zit, zij lopen dan keer op keer langs, het is gewoon en soort film wat je ziet. Vaak zijn de dames mooi opgesmukt met lipstick en laknagels. Een mooi ritueel!
Daarna ga ik op tijd slapen en dat lukt heel goed.
Dinsdag 28/4, reisdag van Bilbao naar Oviedo.
Op tijd er uit, na een goede nacht, wonderlijk, in een vreemd bed, andere geluiden, mensen die toch in en uit lopen, maar Ans ronkt er gewoon doorheen.
Fris en fruitig, na het ontbijt, een wandeling naar de bus. Ben natuurlijk veel te vroeg maar dat is bewust. Kan ik daar nog even een bakkie doen, koop nog wat lekkers voor onderweg enzenz. Bij het boeken van de bus zag ik seat 1, en ja dat is achter de chauffeur dus mooi een plaatsje voorin. Het gaat voorspoedig en ja, ik weet dat het een uur of 3,5 duurt en rond 15.00 uur ben ik dan ook in Oviedo.
Dan begint het echt!! Even kijken wat anderen doen die met rugzakken lopen. Zij gaan bijna allemaal richting het centrum en kerktoren. Er loopt een stel en die volg ik maar een beetje. In de kathedraal haal ik een stempel. Vraag nog even de weg naar de herbergh en na wat steegjes en staatjes en heen en weer geloop, ben ik op de goede weg. Denk niet van ik neem het volgende straatje want dan kom je zo anders uit, de stad is heel apart 'ingericht'.
Bij de herbergh aangekomen, kom ik ook weer het stel tegen. Mooi gaan, ik heb een bed voor de eerste nacht in Oviedo.
Wederom een wandelingetje, drink wat op een terrasje, en wil wat eten. Veel is er nog dicht en de keukens gaan vaak pas na 20.00 uur weer open. Dat was even lastig daar de herbergh om 21.00 uur dicht ging. Toch vind ik een eetgelegenheid en eet daar een grote salade met een vino tinto. Diverse tv's staan aan met een belangrijke voetbalwedstrijd, hier is dit ook een ware belevenis! Zo leuk, maar ozo fanatiek op een goede manier.
Ik ben op tijd weer terug en leg alles klaar voor morgenochtend, de eerste wandel dag.
Welterusten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ans

Ans Zonneveld-Stuifbergen Woont in Blokker met Engel Zonneveld Werkt al 23 jaar op Leekerweide als Coordinator van Team Voeding Ik word in mei 2015, 60 jaar en trakteer Engel op een ritje met de Kip naar Finesterre, waar ik naar toe wandel vanaf Oviedo. Totaal zo'n +_ 400 mooie km De start van de wandeling is zo +_ eind April / Mei en wil er ongeveer 20 dagen over doen.

Actief sinds 10 Maart 2014
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 24025

Voorgaande reizen:

26 April 2015 - 31 Mei 2015

Vanaf Oviedo op de Camino!

Landen bezocht: