Hospitaleren. - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Ans Zonneveld - WaarBenJij.nu Hospitaleren. - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Ans Zonneveld - WaarBenJij.nu

Hospitaleren.

Door: ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

11 Oktober 2014 | Spanje, Pamplona

Hallo daar "Waar ben je.nu",

Het is nu zaterdag avond rond 20.00 uur en en de meeste wandelaars voor vandaag zijn binnen, rond de 100.
Het was een mooie wandeldag, goed weer en geen regen.......

Donderdag zijn wij vanaf Pamplona naar Roncesvalles gereden volgens de route van St. Jacob.
Alle kleine plaatsjes weer bezocht en ook hier veel caminowandelaars gezien en gesproken. Als je dan ook de paden weer ziet, mietjepietje....
We zijn ook nog doorgereden naar Saint Jean Pied de Port, de plaats waar ik gestart was, er waren niet echt heel veel mensen op de been maar het was dan ook een boevenweer. Regen, nou pittige plensbuien hoor, ik zag de wandelaars al voor me....................
Einde middag op naar Roncesvalles en daar kennis gemaakt met de 'hospitaleros' die wij gingen aflossen. Ook liepen we mee met de nieuwe gasten en deden ook helpen met de wasjes, mijn hemeltje, wat zag iedereen er blubberig uit en een was.....Ellen had geloof ik 26 mandjes,[draaien] druk dus!
Het was een drukte van belang, voor de meesten is het de eerste wandeldag geweest en een van de zwaarste routes en dan dit weer.....
Jan en Ger waren ook al gekomen en hebben samen gegeten, alvast een voorronde kennismaking. Heerlijk gegeten en natuurlijk een Navarrawijn erbij!
Rond 22.00 uur hadden we toch zo'n kleine 150 wandelaars binnen en gingen we samen nog wat drinken. Er werd heea uitgelegd over de gang van zaken, enzenz.
Vrijdagmorgen, in alle vroegte, wat een drukte en vele wandelaars stapten in nog echt vochtige schoenen, soms was de kleding ook niet helemaal droog, een beetje paniekerig was iedereen, wat zal de vrijdag brengen.....en om 8.30 uur was iedereen op "het camino-pad".

De overdracht gehad en ja, nu zijn wij aan de beurt!
Met Jan, Ger, Rieky, Wil, Engel en ik, gaan we er 2 weken tegenaan. Leuk en spannend.
De werkzaamheden vallen reuze mee, wij zijn er en er is een ploegje dat komt voor de sanitair en open ruimtes schoon te maken, snel klaar dus. Maar al vroeg komen de eerst wandelaars al binnen voor een bed. In de drukke uren is er Marisol, zij werkt hier al 15 jaar en weet echt ALLES!!!!
Wij lunchen rond 13.00 uur in Restaurant Sabina, een restaurantje aan de voet van de bergen op 100 meter afstand en worden verwend door Cynthia en Felix. Hospitaleros? Nou dan hoef je je geen zorgen te maken! We zitten dan ook 'mooi aan'.

Het is nattig weer, maar niet zo heel erg.
Men is reuze blij met de was-afdeling en Rieky en Wil werkte gisteren dan ook zo'n 27 mandjes was weg, als deze schoon en droog zijn, brengen wij het naar de bednummers en blij dat ze zijn. Van 3 Koreaanse meisjes, nog net geen 1.40 meter hadden we de was van de buitenlijn gehaald voor de regen, je had ze moeten zien, zo blij, zoals deze meisje blij kunnen zijn!!!!!!
We vermaken ons prima en de hele wereld komt weer langs van Finland, Zuid-Afrika, Brasil, USA, Polen, Bulgarije, Belgen, nog geen Nederlanders, beetje jammer, maar verder Mondiaal, het is een enige ervaring!
Vandaag, zaterdag, redelijk weer, maar toch niet echt druk. Al hebben we wel extra werkzaamheden en wassen gedaan om de zolder 'winterklaar' te maken.

Nog +_ 2 uurtjes, tot +_ 22.00 uur, dan gaan de poorten weer dicht en vanaf 6.30 worden de wandelaars gewekt met mooie muziek, Enya, Monikken-gezang enzenz.
Maar toch zo gisteren, gewoon om 20.30 uur, stikdonker, komen ze de berg af en willen logeren,
Zo nog even een rondje langs de bedden, wie nu 'thuis' is, slaapt, leest, druk met de I pad, of belt wat en vooral heel veel voetencremegeur in de gangen!

Op naar zondag 12 oktober!

Hasta Mañana Engel en Ans!

Ans

Ans Zonneveld-Stuifbergen Woont in Blokker met Engel Zonneveld Werkt al 23 jaar op Leekerweide als Coordinator van Team Voeding Ik word in mei 2015, 60 jaar en trakteer Engel op een ritje met de Kip naar Finesterre, waar ik naar toe wandel vanaf Oviedo. Totaal zo'n +_ 400 mooie km De start van de wandeling is zo +_ eind April / Mei en wil er ongeveer 20 dagen over doen.

Actief sinds 10 Maart 2014