14 Adios en Grasias Santiago!!!!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ans Zonneveld - WaarBenJij.nu 14 Adios en Grasias Santiago!!!!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ans Zonneveld - WaarBenJij.nu

14 Adios en Grasias Santiago!!!!!

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

18 Mei 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Als ik dit stukje schrijf, zitten wij inmiddels op een camping in Cudillero, aan de noord-kust op maandagavond 18 mei.
Nadat ik geslapen had als een roos in Muxia, was het raar wakker worden. Geen gehaast, geen rap inpakritueel, niet snelsnel..., waar is me routeboekje enzenzenz.
Gewoon rustig wakker worden, nou ja rustig…. opstaan, uitgebreid douchen, voelt heel luxe, als pelgrim uit den boze om 'smorgens te douchen!
Dan toch de spullen inpakken en op zoek naar een ontbijt. Dit doe ik met een duits meisje die naar Oporto gaat, ja ieder zijn/haar eigen route. Zij loopt niet snel en pakt per dag 12km, is echt niet veel maar zij komt er wel.
Na het ontbijt heb ik nog +_ een uurtje voor Engel komt. Ik ga nog een rondje om. Maak nog wat foto's die ik bij binnenkomst had willen maken maar goed, dan ben je in loopflow.
Sta ik bij een klein Jacobusbeeldje en denk ik zie ik het nu…. Ja wel daar is Engel al, lekker vroeg!
We zijn weer samen en gaan snel naar een koffietentje en ontbijt nog een keer samen met Engel. Zo hebben we nog een hele dag voor ons. Ieder zijn verhaal over de rit en wandeling.
We maken nog een mooie wandeling door Muxia en sluiten zo samen deze bijzondere camino af. Op naar Santiago.
Een mooie rit en komen zo ook veel wandelaars tegen, ja daar was een oversteek, ja daar is een doorsteek, dat plaatsje heb geslapen enzenz en zo rijden we naar de camping. Om direct naar de stad te gaan om af te melden en naar de huiskamer van de lage landen te gaan. Dit verliep voorspoedig, moest even wachten bij het Pelgrimsbureaux maar dat heeft dan ook wel weer wat.
Bij Ab en Jose drinken we wat en melden ons ook daar af.
Heerlijk, we gaan de stad in voor een late lunch of vroeg diner. Samen zitten we aan een smakelijk menuutje en een wijntje!
Daarna naar de kip, daar zitten we nog een lange tijd voor de caravan met een flesje!
Er staan diverse Nederlanders op de camping waaronder een jonge man uit Bemmel, Ruud, die heeft vanuit huis gefietst, een aardig stukje maar te snel voor zijn retourtticket, dus die pakt het hele rondje Finesterre er maar bij. We hebben een leuk gesprek en hoe kan het anders ook over Nijmegen!
Zaterdag zijn we naar AÇoruna geweest, een mondaine kust/havenplaats in de buurt van Santiago. Even heel wat anders en het was er net zo'n dagje voor. Daar uitgebreid geluncht zodat we bij de KIP s'avonds nog wat kleins en makkelijk hebben.
Het wierookkvat wilden we zondags zien, om 12 uur is er de mis met zeker het zwaaivat.
Al op tijd naar de kathedraal voor een mooi plaatsje. Is de mis nog bezig die er voor is. Ik ga gewoon alvast een plekje uitzoeken en met de comunnie pak ik gelijk een plekje op de 3de bank. Wat denk je? Komen de "wierrookzwaaiers" aan.
Ook deze mis een wierrook 'show'.
De bonus dus.
De mis is af en verruil nog snel naar een ander bankje maar je wilt het niet weten, in 10 minuten tijd zijn echt bijna alle plaatsen weer bezet voor de dienst van 12.00 uur.
Als die begint is het net of het hele Vaticaan langs komt. +_ 15 heren in prachtige casuifels met alle pracht en praal die je bedenken kunt. En een soort baldekein wordt binnen gedragen door nog eens een man of 8, een heel gebeuren en ja, ook hier weer het wierookvat. Het is een pracht gezicht en voor deze reis een mooie afsluiter.
We gaan de stad in om even koffie te drinken en een verfrissing op terras, het is warm weer, bovengemiddeld en willen in de middag weer terug. Wordt er vanaf een terrasje geroepen; Hela hela, Is het Ian MC Neilly van 2 jaar geleden. Die liep toen met zijn zoon en heb een aantal keren met hen gegeten. Dat wordt even proosten! Toevallig toch.
Ook zien meerdere bekende wandelaars die ik in de loop van de weken heb ontmoet, FELIZ Camino!
Het is mooi geweest, we gaan terug naar de camping en genieten van het heerlijke zonnetje.
Vandaag zijn dan Santigo uitgereden….met een warm en weemoedig gevoel toch weer….. en langs het klooster van Sobrado geweest. Een heel oud klooster en bijzonder om even mee te pakken als je toch in de buurt bent. Het ligt aan een tak van de noord-route en zien dan ook vele wandelaars, het is druk op de camino. Het succes overstijgt, het is erg populair om een van de camino's te wandelen. Er zijn zoveel mooie routes en delen te doen……..Toch nog een keer vanaf Oporto?????
Het is allemaal zo snel gegaan, zo bedenk je iets, zo ben je in voorbereiding en nu na een mooie en toch wel heel aparte tocht weer op huis aan…..
We staan nu op een camping, een prachtige en handige doorreisstek. Er is niet echt veel in de buurt en willen de tijd goed besteden. We gaan alvast richting Bilbao. Daar is nog wel heea te bezichtigen en te doen!
We drinken nog een Tia, en Engel een Osborne brandy met koffie en gaan dan op een oor!!!
Foto's en de rest van de reisdagen volgen.
Adios Amigos, Groetjes van Engel Ans!***

• 18 Mei 2015 - 22:46

Wilma En Ralph:

Hoi Ans en Engel,

Voordat ik op een oor ga, want morgen vertrekken wij naar Spanje, nog even een reactie. Gefeliciteerd allebei. Weer een droom en doel bereikt. Wat zijn jullie mannetjes putters en wat een heerlijk verhaal. De energie en het genieten spat er van af. En ....al weer bezig met een nieuwe wandeling. Wat hebben jullie veel te vertellen als jullie terug zijn. Ans schrijf over alles wat je meemaakt maar een boek natuurlijk ook Engel zijn belevenissen. Zal goed gelezen worden. Geniet nog maar heerlijk na en wij zien elkaar zeker in juli. Dan staan er 2 flessen champie koud. Liefs van ons

• 18 Mei 2015 - 23:23

Agnes :

Ans wat hebben we genoten van je verhalen. Geweldig bedankt ANNA

• 18 Mei 2015 - 23:23

Agnes :

Ans wat hebben we genoten van je verhalen. Geweldig bedankt ANNA

• 18 Mei 2015 - 23:33

Anke En Ben. :

Hoi Ans, heerlijk en gezellig om je verhaal te lezen.
    Misschien zien we je in Bilbao. Fijne vakantie!

• 19 Mei 2015 - 17:31

Vera :

Wat een geweldig verhaal. Goed van jou om zo'n lange wandeling te maken. En zo enthousiast. Groetjes van ons.

• 20 Mei 2015 - 22:04

Margré:

Lieve Ans,
    van harte wil ik je alvast feliciteren met je verjaardag.
    60 jaar.
    proficiat.
    Ook ik heb weer genoten van je reis en wat perfect dat Engel je weer op tijd oppikt met de KIP.
    Nog lekker genieten van de terugreis.
    Groetjes, Margré
    Ik zal nu al je verslagen doorsturen Naar hans.