12 Santiago, maar niet het eindpunt! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ans Zonneveld - WaarBenJij.nu 12 Santiago, maar niet het eindpunt! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ans Zonneveld - WaarBenJij.nu

12 Santiago, maar niet het eindpunt!

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Ans

16 Mei 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Om het verhaal weer wat op te pikken, begin ik bij de aankomst in Melide.
Zaterdag 9 mei. Wat ik dan lees over de drukte op Camino Frances, ondervond ik echt niet zo. Wel veel meer mensen, maar niet in kolone ofzo. Het voelde ook wel weer lekker. FF meer bedrijvigheid onderweg, in de stopplaatsen en in de Herbergh van Boente.
Daar bleef ik overnachten.
Even naar het kerkje aan de overkant, kaarsje, Mariaprentje geruild, stempel en even een moment van rust.
Wat vind ik daar, een credential van een jonge vrouw uit Nederland.
Na aarzelen, heb ik het meegenomen. Een berichtje op Jacobsroute geplaatst, een briefje achtergelaten met gegevens en bij de herbergh aangegeven dat ik het mee heb en zal zorgen dat zij het thuis krijgt;
Opsporing verzocht naar; Wanda Kok- ten Broeke!
Ik eet samen met de Duitse vriendinnen en we vermaken ons die avond prima.
Zondag 10 mei, op naar Pedrouzo. Soms herken ik de route en soms ook helemaal niet. De stopplaatsen met goede voorzieningen zijn wel al veel meer geworden dan 2 jaar geleden. De commercie slaat hier aardig toe.
Het is een makkelijke dag en het loopt als een gesmeerde machine.
Het is prachtig weer en er wordt ondanks "domingo" hard gewerkt op het land. Het ruikt ook naar vers gemaaid gras en soms al hooiachtig, dat zijn de zomerse geuren, dan vermengt met allerlei bloemen is het net of je in een kleurig en geurig honingveld wandeld.
In Pedrouzo pak de overnachting, een keurige herberh, beetje sprituele muziek, lekker geurtje, relaxed…..morgen Santiago…….
Het is er bedrijvig 's avonds bij de restaurants, en sommige groepjes houden al een soort van afscheidsavond en maken veel schik, maar er vallen ook tranen, van blijdschap, het is bijna af, klaar, Santiago, sommige gaan door naar Cee, Finesterre of Muxia. Sommigen zijn al zo lang onderweg en zolang naar toe gewerkt en nu is het zover.
Nee hoor, na de aankomst begint het, pas/weer…….
Ik ontmoet de Spaanse vriendenvoorhetleven weer en drink er nog even een wijntje mee, een soort laaste ronde samen.
Maandag 11 mei, op naar Santiago, ik wil wel om 12 uur daar zijn ivm de mis.
Het is stikdichte mist, maar goed, het is gewoon het pad door de bossen en langs de weg. Ook passeer ik de eucaliptysbossen, dat is zo heerlijk, vooral als het wat vochtig weer is, je waant je in een verwenresort, alleen ben je wel aan de wandel!
Al snel herken ik bepaalde plaatsen, de TEVE zender, de camping, het kerkje wat er plotseling is….. en dan al heel snel het monument met Santiago.
Even een foto, en vraag aan 2 passerende heren, wie wil er aub een fotootje maken, zijn het Hollanders, of je het voelt. Even een praatje, ook zij zijn aan de laatste km voor Santiago.
Maar als je dan de naam Santiago en monument hebt gehad, is het nog gewoon dik een uur voor je bij de kathedraal bent. Het bord van De Huiskamer van de lage landen hangt nog op dezelfde plaats. De Huiskamer zelf is nu bij het Officiele Pelgrimsbureaux.
Op tijd ben ik bij de kerk en heb al snel een plaatsjes gevonden, alvorens ik mijn rugzak heb afgegeven bij het museum, je mag nl niet meer met grote tas naar binnen. Alles voor de veiligheid, prima!
In de kerk zie ik ook weer Primitivowandelaars en ook de vriendenvoorhetleven!!!
Geen groot wierookvat vandaag, maar het was mooi om deze mis mee te pakken.
Daarna naar de Huiskamer, daar werd ik heel hartelijk ontvangen door Ad en Jose, en ook de "fotomannen" zaten daar. Het is dan fijn om even in het makkelijk Hollands bij te praten over hoe en wat het geweest is. Ik vertel dat deze aankomst niet mijn eindpunt is, maar dat ik daar Muxia voor heb gekozen. Waarom daar?
Het voelde zo, van nog 3 dagen, dan ben ik er!
Jose adviseerde mij de herbergh ROOTSANDBOOTS, aan de route, richting Negreira.
Ik heb nog even wat gedronken en een hapje gegeten in het centrum en ben snel doorgegaan naar de herbergh. Dit was in een gewone rustige woonwijk, prima, want ik moest mezelf best wel even oppeppen, pleistertje en hartewens,……. om doortepakken en weer aan de wandel te gaan, op naar Muxia.
Als je Santiago geroken en gevoeld hebt………
Tot later, het is mooi geweest voor dit stukje en de finisch komt er achteraan!!!!

Adios Amigos van Anna***!!

  • 16 Mei 2015 - 19:44

    Vronie :

    Mooi Anna, mooi. Trots

  • 16 Mei 2015 - 20:35

    Joost:

    Toppertje. 40 mm gedaan, zootje takkenweer. Groetjes, Joost

  • 16 Mei 2015 - 21:05

    Anke En Ben:

    Hallo Anna, wat weer heerlijk om je verhaal te lezen. Ben benieuwd naar het slot. Nu maar lekker met de voetjes omhoog en geniet van de rust. Groetjes.

  • 16 Mei 2015 - 21:15

    Lex:

    Ik lees het al, weer een sterker Camino
    Gevoel. ;)

  • 16 Mei 2015 - 21:55

    Riet:

    Hallo, die "Anna"....gewoon Ans voor mij! Alweer bijna zit het er op...jij zei eens tegen mij...."als jij bijna gaat, zit ut voor mij op"! En nu is het dan bijna zo ver! Maar wat heb je het weer goed gedaan meis! Alvast can harte meid!! Geniet nog lekker samen met Engel....Voor straks... Welkom thuis...!!
    Riet

  • 17 Mei 2015 - 22:15

    René :

    Weer een prachtig verhaal. Geniet van de route na Santiago. Die is ook prachtig en afwisselend.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ans

Ans Zonneveld-Stuifbergen Woont in Blokker met Engel Zonneveld Werkt al 23 jaar op Leekerweide als Coordinator van Team Voeding Ik word in mei 2015, 60 jaar en trakteer Engel op een ritje met de Kip naar Finesterre, waar ik naar toe wandel vanaf Oviedo. Totaal zo'n +_ 400 mooie km De start van de wandeling is zo +_ eind April / Mei en wil er ongeveer 20 dagen over doen.

Actief sinds 10 Maart 2014
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 23995

Voorgaande reizen:

26 April 2015 - 31 Mei 2015

Vanaf Oviedo op de Camino!

Landen bezocht: