Roncesvalles, Adios! - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Ans Zonneveld - WaarBenJij.nu Roncesvalles, Adios! - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Ans Zonneveld - WaarBenJij.nu

Roncesvalles, Adios!

Door: ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

26 Oktober 2014 | Spanje, Roncesvalles

Hola vanuit Roncesvalles en Goedenavond vanuit Blokker!

We zijn inmiddels thuis na een goede terugreis uit Roncesvalles. Vrijdag liep de 'dienst' af en na het koffiedrinken, overdracht van alles en een heerlijke gezamenlijke lunch hebben wij met weemoed afscheid genomen van ons team, Rieky, Wil, Ger en Jan. Ook daarbij Ander, Mercedes, Marisol, Felix en Cinthia, de boodschappenman/beheerder van het hele dorp, Patsy. de mensen van Casa Sabina en van La Posada niet te vergeten en alle anderen die het ons zo naar de zin hebben gemaakt.

Het nieuwe team hebben wij dan ook veel plezier en succes gewenst

Om 14.30 reden wij weg, overnachting in Bordeaux hadden we snel geregeld en zaterdag de rest van de rit gereden, zo'n 1100 voorspoedige kilometers!

De 2de week is heel mooi verlopen, elke dag wel een bijzonder moment van aankomende wandelaars, de een komt binnen en vraagt, waar kan ik nog verder naar toe wandelen voor de volgende herbergen, de ander komt echt afgemat binnen alsof het de slechtste dag van zijn/haar leven is. Wat een verschil. Ook de bagage, de een heeft een compacte backpack, de ander een model 95 liters dan ook heel vol gestouwd. Een Amerikaanse jongeman, had zelf al vrij veel overgewicht, had ook nog een een flinke rugzak voor op zijn borst, hij vulde de volgende morgen 2 van die 1 1/2 literflessen met water erbij en dat wil dus zeggen, 3 kilo extra, dat maakt het verschil!

Er stond ook eens een dame, zij was met de avond bus uit Pamplona gekomen, met een weekendrolkoffer én een koffer van het model "ik ga op reis en neem mee…"op wielen, niet te sjouwen, geen wandelpelgrimdame dus. Jan en ik keken elkaar aan van….........… Maar goed, Marisol zat in de kist, en keek, en keek, de dame het verhaal dat het hier zo mooi zou zijn om een paar dagen tot rust te komen en wilde dan ook voor 3 dagen inchecken. Marisol was onverbiddelijk en verwees haar naar de hostels en hotel hier in Roncesvalles. Wat gebeurt er Marisol is er tot 20.00 uur en 1 minuut over komt dezelfde dame aan. Zij wil een credential en voor 1 nacht inchecken. Daar sta je dan. Dan doe je maar even zo, kijk door de vingers en geef haar een bed. Soms, mag je van de regels afwijken…… De volgende morgen is zij doorgereisd naar SJPied de Port en we hebben haar dan ook een Buen Camino gewenst, ssssssssssssttttt niet verder vertellen!!!!

Een jonge Russische vrouw, Anja, kwam naar Rieky met het verhaal dat zij bedswansten had opgelopen; Voor de leken onder ons; dit zijn een soort bedluizen die zich razendsnel vermeerderen en vuile jeukplekken geeft. Je hele hebben en houwen moet gespoten en gewassen worden en je bed ontsmet, het is de nachtmerrie voor EN de herbergen maar ook voor de pelgrims. Effin, zij is door Rieky geweldig geholpen en blij op pad gegaan de volgende morgen. [als ik er over schrijf krijg ik al jeuk....]

Maar wat gebeurt er, staat er de volgende morgen, een fransman om 6.30 uur voor ons, Alain, met alles rode plekken en hij verteld dat hij in dezelfde herberg heeft geslapen als Anja, het Russische meisje, alle donders nog aan toe…..snel Rieky er bij gehaald en het hele procedé van vooraf aan afgewerkt. De man had ook voetproblemen en alles bij elkaar maakte dat hij nog een dag mocht/moest blijven. Alles is schoongemaakt ven gewassen voor hem, we hebben achterblijfkleren klaar liggen voor dit soort gevallen en zij moeten dan ook ALLES in de was doen en de rest wordt bespoten met een 'gifje'.Rieky is een kei in deze noodgevallen! Alain was dan ook heel blij met Rieky en was zichtbaar aangedaan door alle hulp die hij kreeg.

Een vrouw met heupklachten, zij vroeg om een 2de nacht te mogen blijven, hebben we aangeraden toch maar naar een volgend dorpje verderop, 2 km, te gaan door wandelen en niet extra te blijven, beweging is het beste als je lijfproblemen hebt, als je iedereen ziet vertrekken en jij blijft achter geeft het ook zo'n zielig gevoel en met wat beweging gaat het vaak al snel beter, je bent op weg en ontmoet weer anderen! Zij vertrok dan toch ook met een glimlach en een blik dat zij; 'Bedankt hoor en ik ga het redden'!

De jongens uit Brazil, jonge mannen, zo leuk en spontaan, een selfie met hen en direct een appnummer gekregen en krijg elke dag een appje hoe het gaat en waar zij zijn.

We hebben ook mooie wandelingen gemaakt. Dan gingen we extra vroeg beginnen met de werkzaamheden zodat er wat langer 'vrij' was. De werkzaamheden moeten wel gebeuren, evenals de extra's, zoals de extra werkzaamheden ivm de wintersluiting.

Zo vlogen de dagen om.

Met Mercedes hebben we een hele leuke avond gehad, zij had Spaanse salade en een heerlijke taart gemaakt en alles hebben wij verorbert. Ook heeft zij een rondleiding met de Ex-Prior, Don Emilio, geregeld. We mochten de woongedeeltes van de priesters en monniken zien en Don Emilio gaf om een rondleiding van de bibliotheek, Jan is een geweldige vertaler, dank hier voor.

We kwamen op plaatsen waar deuren opgingen die voor velen gesloten blijven, heel bijzonder. Er zijn heel wat plaatjes geschoten. Zo apart. De 88 jarige man weet heel veel van wat er aanwezig is in de BIEB en wist dan ook feilloos waar wat staat, geweldig om op deze leeftijd nog zo helder te zijn met een leuke dosis humor. Dit is heel verrassend geweest. Mercedes heeft veel voor ons gedaan, wat wij toch ook wel heel apart vinden. Vrijdag voor de lunch gaf zij ons nog een kijkje in het kerkje en achter de schermen. Apart dat wij dit mogen met Mercedes.

Zij had ook zelfs een tasje met attenties voor ons, eerlijk gedeeld en zo kwam er een einde aan de 2 weken Hospitaleren in Roncesvalles.

Rieky had heerlijke vijgenjam gemaakt en ons verrast met een leuk gedecoreerde pot, zelfs met een Roncesvalles stempel!
Zelf hadden wij wat kadootjes uit Nederland en Pamplona meegenomen, altijd leuk om attenties uit te delen!

Inmiddels is het hele team weer goed thuisgekomen en er zullen nog wel foto's over en weer gaan. De werkdagen dagen gaan weer beginnen maar met een prachtige ervaring rijker gaan we ook daar weer met veel plezier naar toe.

In eens bedenk ik dat het vandaag precies een 1/2 jaar is voor ik weer aan de wandel ga!
De plannen zijn bijgesteld.
Ik vlieg zondag 26/4 naar Bilbao, blijf dat 2 nachten en ga dinsdag met de bus naar Oviedo om de Camino Primitievo te gaan wandelen naar Finnesterra! Zo'n 400 pittige kilometers, heerlijk de trainingswandelingen gaan beginnen, zin an!

Tot een volgend bericht.

Hasta Luego, Adios, Engel en Ans.

• 01 November 2014 - 15:51

Conny:

En Zo is er weer een avontuur tot een einde gekomen. Gelukkig dat het volgende alweer in het brein staat te garen.

• 01 November 2014 - 20:29

Frans:

Hoi Ans,
    In 2015 ga je Primitivo doen. Heb hem dit jaar gedaan, gewoon super maar absoluut niet te vergelijken met de Camino Frances. Let op de Primitivo is tot Lugo heel pittig veel klimmen en dalen. Wel goede herbergen onderweg. De laatste 50 km, vanaf Melide, ga je in optocht naar Santiago. Succes met je voorbereidingen, ben zelf ondertussen ook weer bezig voor de Camino Portugues Interior.
    Groetjes Frans